Cross Cup Brussel 18 12 2016

• Posted on: 27 December 2016

Cross Cup Brussel : zondag 18 december 2016

Brussel valt steeds een week na het Europees kampioenschap en mag dus altijd met een rijkgevulde affichte prijken van internationale atleten.  Ook dit jaar was het niet anders.

Een ideaal moment voor onze Belgen om revanche te nemen bij een niet geslaagd EK of… zijn prachtprestatie van het EK nog extra glans te geven.

Louise Carton en Jeroen Dhoedt bevonden zich in het eerste geval en hebben op het heuvelachtig parcours van Laken  getoond dat hun conditie goed zit.  Voor Louise kwam de tegenstand vooral van Engeland en Nederland, Jeroen daarentegen kreeg vooral weerwerk van Europees beloftekampioen Isaac Kimeli  en Bouchiki waar hij in de sprint de duimen moest leggen voor Isaac.

Ver achter hen bezorgde de Brit Andy Vernon ons een mooi spektakel.  Hij  kende een pechweekend : eerst had zijn vliegtuig vertraging door de mist in Engeland, nadien miste hij zijn start waardoor hij met een ruime achterstand aan zijn wedstrijd begon.  Het werd een mooi inhaalspektakel waar Jonas Sergooris kon aan ontsnappen want hij hield goed stand achter Geraardbergenaar Stijn De Vulder.  Pas de laatste ronde moest hij enkele seconden prijsgeven en werd mooi 24ste of 16de Belg.  Geef hem toch maar een vlak parcours.

Twintig seconden later kwam Andy Vernon over de meet en alsof hij er nog niet genoeg van had : nadien nam hij nog eens deel aan de korte cross waar hij nipt de spurt verloor voor de derde plaats.  Wat een huzarenstukje !

Bij onze juniores dames was het vooral uitkijken naar Febe Pardaens die duidelijk niet haar sterkste benen mee had.  Tewijl ze de vorige jaren het opnam in de sprintcross kwam ze dit jaar voor het eerst uit op de lange cross.  Brussel is niet echt haar ding maar aangezien ze toch nog als vierde Belgische over de meet kwam blijft ze haar tweede positie in de rangschikking behouden.

Hetzelfde gold voor master W35 Cindy Van Den Bossche die momenteel nog op zoek is naar haar beste vorm en als 10de master kwam binnengelopen.  Ze blijft wel koploper in het klassement W35.

De juniores en masters heren stonden met wel liefst 130 atleten aan de start.  Het was dan ook drummen en onder al dit geweld baande Arne de Cremer zich als enige ACP'er een weg om uiteindelijk als 64ste master over de meet te komen, amper nog aangemoedigd want het meeste volk was al huiswaarts gekeerd.  Een dubbele proficiat voor alle masters en juniores.

Naar jaarlijkse traditie is er ook een sprintcross waar onze typische halve fond lopers en loopsters zich eens goed kunnen uitleven. Annelies Devillé kwam als 14de over de meet waar de reeks aangevoerd werd door Europese beloftekampioene 800m Renée Eyckens.

Jeroen Mordijck mag na zijn 10de plaats uitkijken naar een mooie zomer, mits blessures zijn weg niet doorkruisen.

En wat met onze jeugd want ook hier waren we goed vertegenwoordigd en werden een aantal knappe prestaties neergezet. Zo behaalde benjamin Lore Langhendries (°2008) een knappe 8ste plaats, net als Ilania Janssens (pup - °2006) en Merel Breynaert (pup - °2007) die 10e en 11e werden in hun leeftijdscategorie. Verder liepen Fleur Breynaert (ben  52ste - 16 °2009), Fleur Tobback (pup 62ste - 41ste °2006), Gilte Kerre (pup 97ste - 55ste °2006), Oona Desmedt (min 58ste - 32ste °2005) en Laura Desmedt (min  79ste - 33ste °2005) ook een sterke wedstrijd.

Onze jongens hebben evenzeer sterk uitgehaald.  Niel Van Cauwenberghe behaalde top 10 in zijn leeftijdscategorie (pup °2006) kort gevolgd door Aldo Taillieu (18° - °2006 13de), Louis Clohier ( 28ste - 19de °2006),  Rune Deschuyffeleer ( 36ste - 23ste °2006), Bram VDSteen (39ste - 26se °2006) en het treintje met de jongste pupillen Tobias Henderix (60ste - 22ste °2007), Xander Leuckx (61ste - 23ste °2007), Rune Tettelin (62ste - 24ste °2007), Kjell Deschuyffeleer (82ste - 32ste °20074) en Yaron Vranckx (89ste - 35ste °2007).

Bij onze miniemen zagen we een sterke Chiel De Cremer die als 10de over de meet kwam maar als jongste van het gezelschap een vierde plaats wist te bemachtigen °2005. Ook Leon Taillieu heeft het zeker knap gedaan met een 14de plaats (10de °2004).  Robin Van Dommelen vergezelde hen en kwam als 71ste (33ste °2005) over de meet.

Slechts 1 cadet aan de start : Arne Van Cauwenberghe die eveneens een zeer knappe 4de plaats wist te behalen als eerstejaars en slechts 3 tweedejaars voor zich moest dulden.

En zo zit de eerste seizoenshelft er al bijna op. Onze jeugd kan genieten van een fijne Kerstvakantie terwijl onze studenten al hun energie kunnen gebruiken voor de loodzware examens die er langzaam maar zeker aankomen.  Alvast veel succes !